Tuesday, July 28, 2009

Pantun

Dah 6 minggu praktikum dilalui,
Hanya 6 minggu lagi terpaksa ditempuhi,
Tak sabar sebenarnya rasa dihati,
Untuk menghabiskan praktikum ini.

Nak kata menyesal pilih sekolah ini tak jugak,
sebab ianya betul-betul sebelah rumah,
cuma penat dengan perangai budak-budak,
yang memang tiap-tiap hari buat cikgu marah.

Ntah apa khabar kawan-kawan yang lain,
adalah sorang dua yang bertanya khabar,
tapi 2 minggu lepas memang lepas gian,
bukannya apa belasah ayam golek dengan geng yang badan besar-besar.

Jumaat ni pensyarah pembimbing nak datang lagi,
untuk menilai cara pengajaranku,
tapi tajuk mana belum pilih lagi,
pening jugak kepalaku.

Oklah itu saja pantun dariku,
harapanku agar aku lulus praktikum ini,
takpelah jika gelaran cemerlang bukan untukku,
asalkan aku buat segala yang diingini...

Monday, July 27, 2009

Hai

Semalam lepas hantar angah dan anak-anak ke KLIA, kitaorg ke Alamanda, Putrajaya. Balik umah terus pengsan... Ni bangun 3.30 pagi untuk membasuh baju, menggosok baju... dan yang penting sebenarnya kena buat soalan ujian bulanan 2 bagi murid-murid tahun 5. Nasib baik RPH untuk esok dah siap dah.....

Oklah chow.................

Happy birthday

Firstly happy birthday to my lovely husband (26 Julai)
Semoga Allah permudahkan segala-gala urusan abang.....
Semoga kebahagian kita kekal hingga akhir hayat...

Friday, July 24, 2009

Hai

Dah lama aku tak jenguk rumah aku ni. Atas banyak alasan : malas, sibuk, ngantuk dan macam-macam lagi. Ni aku nak cari bahan sikit untuk ngajar esok, tu yang menjengahle ke umah aku ni.

Esok lecturer aku nak datang observe.... terpaksalah membuat persediaan yang secukupnya...... ni bangun kul 3.00 pagi nak menyambung buat apa yang patut... doakan aku okey...

Sunday, July 12, 2009

Observation

Aku sebenarnya tak tau apa yang nak dicoretkan di dalam blog aku ni. Kehidupan seharian macam biasa, sehari sebelum mengajar, dah kena siapkan rancangan pengajaran harian dan bahan bantu mengajar sekali. Bila tiba waktu mengajar, macam biasalah kena mengajar... macam itulah tiap-tiap hari.
Cuma agak tertekan kalau kena observe. Bukannya apa, kita mengajar kat depan, ada orang observe kat belakang dan menilai pengajaran kita... perancangan juga perlu tip-top lah... pelaksanaan juga lagi kena tip-top. Ialah setiap kali observation, ada markahnya. tapi aku buat sebaik mungkin. Tentang markah dan komen dari guru atau pensyarah pembimbing, aku terima dengan hati yang terbuka.



Friday, July 3, 2009

Minggu ke dua praktikum

Alhamdullillah dah masuk minggu ke dua aku praktikum. Dan alhamdulillah dapat juga serasikan diri dengan murid-murid yang aku ajar. Cuma nama-nama mereka aku belum dapat mengingat sepenuhnya.

Anak-anak muridku 5 delima dan 3 Intan..
Semoga kalian dapat menerima pengajaran cikgu dan semoga kalian dapat memberi kerjasama dalam apa jua keadaan...

Geng sepraktikumku..
Sama-samalah kita mempertahankan sikap tolak ansur, kolaborasi, tidak berkira dan perkara-perkara yang positif...